Cod roșu pentru șoferi! Ne rupem mașinile pe drumurile Zalăului

 Deşi Primăria Municipiului Zalău a informat cetăţenii în nenumărate rânduri cu despre situaţia în care se găseşte bulevardul care străbate municipiul, dar şi cu privire la marile lucrări ce se vor desfăşura în vederea reabilitării acestuia, calea până la împlinirea acestui proiect este una extrem de lungă şi incertă. Deşi intenţiile există şi primele proceduri au fost demarate, Primăria nu poate începe aceste lucrări din cauza unor etape care nu depind exclusiv de voinţa ori putinţa municipalităţii. Pentru că reabilitarea se va face cu fonduri din Programul Operaţional regional POR axa 4, o grămadă de acte, ghiduri, instrucţiuni etc, plus mormanul de acte şi multitudinea de semnături, toate fac ca această lucrare să se îndepărteze mai mult de noi şi tot mai puţin să să devină o certitudine.

“Modernizarea Bulevardului Mihai Viteazul este unul dintre proiectele prioritare cuprinse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă şi Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, pe care Primăria Municipiului Zalau îl depune spre finanţare în cadrul POR Axa 4.1; până în prezent a fost realizată documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie, urmând în perioada urmatoare să realizăm şi proiectul tehnic, acestea fiind etape obligatorii pentru orice lucrare capitală”, se arată în comunicatul Primăriei Zalău.

Municipalitatea ne-a informat totodată cu privire la etapele ce trebuie urmate succesiv, una dintre cele mai mari probleme în acest moment fiind inexistenţa Ghidului axei prioritare în care se încadrează acest gen de lucrări şi fără de care demararea lor nu este posibilă. “În acest moment, ghidul axei prioritare 4.1 nu este publicat, nu se cunosc cu exactitate cerinţele de eligibilitate si care sunt lucrarile ce vor putea fi finanţate”, se arată în comunicat. Valoarea preconizată pentru modernizare este de 23.612.158 euro, o sumă foarte mare, cu care cel puţin o parte din bulevard ar putea fi reabilitată. Cu alte cuvinte, mai avem de aşteptat mult şi bine până când lanţul interminabil al procedurilor va face ca aceşti bani să ajungă la noi pentru a salva acest Bulevard.

 Specialitatea casei: “petic de asfalt flambat”

Se aduce mereu în discuţie metoda pe care toţi locuitorii acestui municipiu au ajuns să o urască: lucrări reparaţii şi de întreţinere. Desigur, întreţinerea îşi are rolul ei deosebit de important în orice investiţie, însă nu putem discuta despre o întreţinere efectuată pe nişte plombe de asfalt sau beton. Cheltuim bani mereu, peticim, cârpim, bandajăm, iar după o iarnă sau o primăvară ne trezim cu aceleaşi gropi hidoase care ne termină maşinile şi nervii.

Oficialii Primăriei susțin, în privinţa constructorului, că acesta nu va fi veşnicul Citadin, care şi în această privinţă a demonstrat de multe ori cât și ce poate să facă. Astfel, societatea care va reabilita bulevardul va fi desemnată în urma unei proceduri de achiziţie publică, în acord cu prevederile legale. Achiziţie care sperăm să deţină toate calităţile şi caracteristicile legitime, inclusiv transparenţa faţă de zălăuani. Până la demararea unor lucrări ample de modernizare, aşa cum le numeşte municipalitatea, vor fi efectuate lucrări de reparaţii curente, acolo unde acestea sunt necesare, de către SC Citadin. Aceste lucrări vor începe peste puţin timp, având în vedere că vremea permite deja efectuarea lor, însă, aşa cum am învăţat în fiecare an, aceste lucrări sunt făcute pe porţiuni mici. Iar aceste “lucrări”, așa cum deja ne-am învățat, nu durează mai mult de câteva luni. Ştim şi noi, ştie şi Primăria, ştiu şi cei de la Citadin.

În  Zalău, aşteptarea are dimensiunea eternităţii

Nu se ştie cât timp vom mai beneficia de bani europeni, gurile rele de la Bucureşti afirmând tot mai ferm faptul că ţara noastră a devenit dispensabilă pentru UE în privinţa multor strategii, inclusiv financiare şi că, în curând, aceste finanţări nu vor mai veni, cu atât mai mult cu cât avem şi faima deloc măgulitoare că nici măcar ceea ce ni se dă de pomană nu utilizăm. Cert este că, timp de trei mandate ale fostei administraţii (la care adaugăm cele opt luni de când noua conducere a Primăriei a fost aleasă să conducă destinele orașului), singurul bulevard din Zalău a beneficiat doar de peticiri, cârpeli, atât de specifice la noi. În anotimpurile în care lucrările de asfaltare nu se puteau face, din cauza condiţiilor meteo, roaba, butelia şi lopata cu nisip a celor de la Citadin au alcătuit soluţia în mai toate cazurile.

Nici reabilitările efectuate pe porţiuni mai mari de drum nu au durat, nici n-ar fi avut cum – o peticire nu ţine loc de lucrare competent efectuată şi durează atât cât vedem cu toţii. Nu doar pe bulevard ci şi pe străzile Gheorghe Doja, Avram Iancu, Simion Bărnuţiu, 22 decembrie 1989 şi lista poate continua până epuizăm toate străzile din municipiu. Nici noua administraţie nu a dat pe dinafară de idei salutare pentru multe dintre obiectivele urbanistice din municipiu, cârpeala şi lucrările tip “vulcanizare” fiind la mare modă în Zalău, indiferent depsre ce obiective vorbim – bulevard, Platoul de marmură, Parcul Central etc.

În rest, promisiuni, sloganuri politice, deziderate goale pe dinăuntru. Iar noi, contribuabilii şi cetăţenii ne confruntăm, în continuarea vieţii, cu aceleaşi probleme care par să fie cimentate pe veci în destinul acestui oraş.

Încheiem amintindu-vă un pasaj dintr-un articol publicat de ziarul nostru acum trei ani, mai precis în 6 februarie 2014, referitor la soarta centrului şi a bulevardului în viziunea celor aflaţi la acea vreme în fruntea municipiului. Concluziile le trageţi singuri:  “Centrul va căpăta o altă înfățișare, iar strada Unirii va deveni pietonală. După organizarea concursului de soluții arhitecturale pentru remodelarea zonei centrale a orașului, Primăria va depune un proiect de finanțare pe axa de regenerare urbană. Din fiecare soluție arhitecturală se va alege ceea ce este mai potrivit pentru modernizarea platoului din fața Prefecturi. De asemenea, în cadrul proiectelor de remodelare a centrului municipiului intră și reabilitarea clădirilor istorice: vechea policlinică a orașului și sediul actual al Primăriei. Asfaltări de 25 de milioane de euro: un alt proiect important este legat de intrările și ieșirile din oraș. Bulevardul Mihai Viteazul, străzile 22 decembrie 1989, Corneliu Coposu, Gheorghe Doja, Porolissum și Cetății, vor fi reabilitate”.  Ce ar mai fi de spus?

 

 

 

6 Thoughts to “Cod roșu pentru șoferi! Ne rupem mașinile pe drumurile Zalăului”

  1. K

    Inca nu s-a aprobat ghidul de finantare pentru achiziționarea de cizme si salopete.

  2. Pe langa gaurile din asfalt

    aproape fiecare gura de canal e o groapa in felul ei, mult sub nivelul carosabilului.

  3. De la inceput am zis

    ca Ciunt ca primar e zero barat.
    A trecut aproape un an de cand e primar si nu se vede absolut nimic in urma lui.

  4. Mai nou astia din PSD

    si la Buc si in tara, nu stiu decat sa faca circ ieftin si multa, multa parada.

  5. Anonim

    Banul public,cea mai mare parte din el, se duce pe salarii multe si nesimtite.Eu as propune ca toate primariile sa fie private.

  6. Anonim

    Asta ati votat asta aveti, au votat asistatii social si pensionarii. Zalaul isi merita soarta, ultimul loc in topul Forbes, Sighet este mai tare. rusine psd di gasca de jegosi, se imbogatesc pe spinarea saraciei

Leave a Comment